18 Ağustos 2018 admin

Kurumsal Kimlik – Ünlü Logoların Bilinmeyen Yanları

Herkese merhaba. Geçtiğimiz yazımızda logo oluşturmanın kurumsal kimliğin nasıl ayrılmaz bir parçası olduğundan ve tasarımı oluştururken dikkat etmemiz gereken noktalardan bahsetmiştik. Bu hafta sizlere dünyaca ünlü markaların logolarının ardında yatan anlamları ve belki de hiç dikkatinizi çekmeyen noktaları aktaracağız.

Biliyorsunuz logolar, firmanızın yüzüdür. Tasarımda renk uyumu, anlaşılırlık, sadelik, markanız ile arasındaki uyum ve çeşitli medyalar üzerindeki görünümü dışında akılda kalıcılık yaratıcılık ve özgünlük gibi kriterler göz önüne alınmalıdır. Tasarımı oluştururken ne kadar daha fazla insan tarafından aynı şekilde anlaşılması amaçlansa da, bazı logolar daha detaylı incelendiğinde ortaya ilk bakışta fark edilmeyen bazı anlamlar çıkabilmektedir. Bu hafta dünyaca ünlü firmalar, kurumlar arasından seçitğimi 15 örnek ile sizlere logo tasarımının aslında ne kadar önemli olduğunu bir kez daha anlatmak istiyoruz.

Haydi başlayalım!

‘’Logo firmanızın yüzüdür.”

 

Türk bir kurum olan Ziraat Bankası ile başlayalım. Ziraat Bankasının logosu ilk bakışta bir başak gibi gözükse de, daha dikkatli baktığımızda Türkiye Cumhuriyeti’nin sembolü olan T.C harflerini, bankanın baş hafleri Z.B ile görmemiz mümkün. Türk grafik sanatının kurucusu ve reklamcılığın büyük isimlerinden sayılan rahmetli İhap Hulusi Görey’i saygıyla anıyoruz.

Orta Doğu Teknik Üniversite’sinin logosunda yer alan kırmızı-beyaz amblem, yarım dairelerden ve ay şeklinden oluşmaktadır. Aylar, Ortadoğu ülkelerinin çoğunun bayraklarında bulunan hilalleri temsil ederken, iç içe iki daire de Doğu ve Batı medeniyetlerini ve onların birbiriyle ilişkisini sembolize ediyor. Daha önce hiç bu şekilde düşünmüş müydünüz?

 

Türkiye’de en çok ziyaret edilen zincir alışveriş marketlerinden biri olan CarrefourSA’nın logosu ilk bakışta birbirine zıt iki ok gibi algılansa da; aslında ortasında ‘’C’’ harfini bulundurmaktadır. Carrefour kelimesi Fransızca kesişme, kavşak anlamına gelmektedir. Böylece bir kavşak ve ortasındaki C harfi olarak logoyu okuyabiliriz.

Japon otomobil üreticisi Toyota’nın logosuna baktığınız ne görüyorsunuz? Dokuma makineleri üretiminden araba üretimine geçiş yapan Toyota, geçmişine olan bağlılığını logosunda kullanıyor. Dikkatli bakarsanız, bir iğne gözü ve içinden geçirilmiş ipliği görebilirsiniz. Ayrıca Toyota markasının her harfini logosundan okuyabilirsiniz.

En renkli logolardan birine sahip dünyaca ünlü arama motoru Google’ın temelde 3 ana renk –mavi, kırmızı, sarı – ve 1 ara renkten –yeşil- oluştuğunu söyleyebiliriz. Bazı renkler iki defa kullanılmış, sıralamaya dikkat edilmemiş gibi dursa da Google’ın tam olarak hedeflediği kuralların farkında olduğu ama onları her zaman takip etmek gerekmediğini anlatan bir logo. Bu sebeple sade bir font ve sıradanlıktan uzak bir tasarıma imza atıyorlar. Ünlü bir matematikçinin 100 sıfırlı bir sayıya verdiği isimden ilham alarak Larry Page ve Sergey Brin’in tez çalışması olarak inceledikleri ve daha sonra dünyanın en büyük şirketlerinden biri haline gelen arama motorundan bahsedeceğiz şimdi.

Başta Amerika olmak üzere dünyanın en büyük kargo şirketlerinden biri olan FedEx birbirine zıt renkler olan mor ve turuncuyu bir arada kullanmayı tercih etmiş. Peki yarattığı bu dikkat çekici algının altında yatan detayı fark eden kaç kişiyiz? E ve X harflerinin arasında yer alan ok işareti şirketin yer aldığı lojistik sektöründe tam yerinde ve tam zamanında ulaşım yapıldığı bilgisini vermenin yanında, firmanın ileri görüşlülüğünü de sembolize etmekte.

Arabada prestij denilince akla gelen ilk marka olan Mercedes logosunda pusulaya benzer bir şekil görüyoruz. 3 ucu olan bu pusula; markanın kara deniz ve havadaki hakimiyetini simgeliyor.

Hepimizin imrenerek baktığı tasarım arabaların yaratıcısı, Audi’nin logosu sadece kendi firmasını değil, kendisiyle birlikte 1937 yılında kurulan 3 otomobil firmasını da (DKW, Horch, Wanderer) sembolize etmektedir. 4 firmanın temsil ettiği Auto Union ‘Otomobil Birliği’ni ‘ temsil eden bu halkalar; 4 firmanın da birleşerek ürettiği arabalarda kullanılmaktaydı. Daha sonra 58 yılında bu birlik ortadan kaldırılarak; birlikteki iki farklı şirketin de sahibi olan August Horch’un soyadının Latince anlamından türetilerek meydana getirilmiş “Audi” ismi ortaya çıkartılmıştır.

 

 

Dünyanın en çok bilinen bilgisayar markası olan ve kullanıcı kitlesinin sayısını sunduğu yaşam tarzıyla giderek arttıran Apple, ilk olarak Macintosh ismiyle kurulmuştur. –bir elma çeşidi- Zaman içerisinde Steve Jobs’un Adem ile Havva’nın cennetten atılmasına sebep olan elmayı kullanmayı tercih etmesiyle Apple ismine geçiş yapan şirket, logo tasarımcısı Rob Yanov ile iş birliği yaparak yeni ‘’ ısırılmış elma’’ logosunu kullanmaya başlamışlardır. Tasarımcı logoyu bulma aşamasındayken çizdiği elmalardan bir ısırık alırken ‘ısırık’ kelimesinin –bite- ‘’bayt’’ terimiyle aynı okunduğunu fark ediyor ve tasarım bunun üzerine şekilleniyor.

NBC’nin logosunda aslında ilk bakışta anlaşılmayan bir tavuskuşu olduğunu biliyor muydunuz? Biraz dikkatli bakıldığında mor ve kırmızı renklerinin arasında saklanmış tavuskuşu gövdesini görebilirsiniz. Gökkuşağı renklerinin sebebi ise, kurucusu olan RCA şirketinin 1950 yılında renkli televizyonları üreten ilk firma olmasıdır.

 

Maalesef ülkemizde artık erişime kapatılan, dijital ansiklopedi görevi gören Wikipedia’nın logosunda farklı dillere ait harfleri görüyoruz. Aslında bu Wikipedia’nın her dilde erişilebilirliğini simgelerken; daha da takından bakarsak aslında Latin alfabesi ile yazılan markanın baş harfi W ‘nin diğer dillerdeki karşılığı.

Dünyaca ünlü İsviçreli çikolata firmasının logosunda çoğumuzun ilk bakışta gördüğü dağ figürü dışında; bir de ayı figürü barındırmakta. İsmi ‘’Tobler’’ yani İtalya’daki fındıklı geleneksel bir tür koz helvası olan ‘’Torrone’’ kelimelerinin birlşetiminden oluşmuş firma, üretimi yapıldığı Bern kentinin sembolü olduğu için logosunda ayı kullanmıştır.

E-ticaret denilinnce aklımıza gelen ilk internet sitesi Amazon.com ‘un logosunun altında yatan sır ne acaba? A ve Z arasında köprü kuran ok; site aracılığıyla adan zye her ürünün bulunabileceğini vurgularken, tasarlandığı form ile bir gülümsemeyi andırıyor. Yani ‘’Bizden alışveriş yapan kişilerin yüzündeki gülümsemenin sebebiyiz, gelin siz de bizden alışveriş yapın’’ diyor.

Geldik son zmaanların en popüler sosyal medya uygulamalarından Pinterest’e. Eski moodboard/ilham panosu oluşturma fikrini dijital ortama taşıyan, taşımakla da çok iyi yapan! Firmanın logosu; yapılan işlemin kökenine bağlı kalarak P harfine tutturulmuş bir iğne görüntüsünden oluşmakta. Böylece P harfi tahtalara fotoğraf iğnelemek için kullanılan pinlere benzetilmiş.

Ve son olarak 100 yıldan uzun süredir erkek bakımı denilince akla gelen ilk isim olan Gillette logosunun ilk iki harfine dikkat etmiş miydiniz? Traş bıçağı anlamına gelen Gillette kelimesindeki G ve İ harfleri jiletle kesilmiş gibi tasarlanmıştır. Firmanın ne kadar keskin bıçak uçları yaptığını simgeleyen bu detay, yine traş bıçağının kullanım açısına bakılarak Italik şekilde yazılmış harfler ile birleşince ortaya dinameik bir sonuç çıkmıştır.

 

Nasıl? Hala logo tasarımının markanın kuruluşundaki en önemli etkenlerden biri olduğuna inanmıyor musunuz?

Siz de kendi markanızı kurmak istiyor ve sektörde prestij kazanmak istiyorsanız, danışmanlık ve tasarım hizmetlerimiz için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere,

Hoşçakalın.

 

 

 

 

Ezgi Burulday
Interior Architect & Brand Manager

from ROAS Team

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir